رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
  • کد خبر : ۱۹۴۹
  • چاپ خبر : ویروسی به نام احتکار، در کنار ویروس کرونا
به گزارش بازتاب دلفان:

ویروسی به نام احتکار، در کنار ویروس کرونا

ویروسی بنام احتکار را در کنار ویروس منحوس کرونا بشناسیم

به گزارش بازتاب دلفان، در اوضاع و شرایط کنونی که ویروس منحوس کرونا سلامت و جان افراد کشور و جامعه بشری را مورد هجوم ناجوانمردانه خود قرارداده است .این‌بار استکبار جهانی علاوه بر تحریم های ضالمانه از حمله بیولوژیکی به عنوان یک ابزار دیگری استفاده نموده و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) امام خامنه ای نیز در پیام اخیرشان خطاب به ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به قرائن موجود احتمال حمله بیولوژیکی بودن آ ن را مطرح فرمودند .لذا می توان گفت که شیوع و انتشار ویروس منحوس کرونا یک جنگ و اقدامی از سوی شیاطین عالم و استکبار جهانی و دشمنان دین و قران و مدعیان دروغین حقوق بشر علیه بشریت است.

دراین اوضاع متأسفانه برخی شواهد و قرائن و اخبار حاکی از آن است که عده ای درکنار این حمله بیولوژیکی و اقدام دشمنان با دشمنان همسو شده و به موازات ویروس منحوس کرونا با ویروس دیگری بنا م احتکار سلامت ، آرامش روحی و روانی، معیشت، اقتصاد مردم را هدف قرار داده و با اقدام سودجویانه خود در سیستم انتقال و توزیع کالای مورد نیاز و ضروری مردم دراین شرایط، اوضاع و احوال روزهای کرونایی که مردم عزیز کشورمان در حال مبارزه و پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس هستند، اخلال ایجاد کرده و نگرانی مردم عزیز و شریف کشورمان را مضاعف نموده اند.

مواد و لوازم بهداشتی، دارویی و درمانی موردنیاز وضروری برای پیشگیری و جلوگیری ازشیوع ویروس کرونا ازقبیل ماسک و مواد ضد عفونی ،دستکش و مواد شوینده و ژل‌های ضد عفونی را احتکار نموده یا اقدام به قاچاق این کالا ها نموده یا نبود موجودی این اقلام مورد نیاز سلامتی را به منظور گرانفروشی را اعلام می‌کنند .که این موضوعات باعث شده ضرورت شناسایی و اطلاع رسانی و آسیب‌های ویروسی بنام احتکار بیش از گذشته احساس شود.

اما احتکار چیست؟ ازنظر فقهی و قانونی چگونه عملی است ودر چه شرایطی مورد استفاده و بکار گرفته می شود ?

احتکار در قوانین موضوعه عبارت است از نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آ ن به قصد گران فروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت .و یک عمل مجرمانه است که در شرایط سخت و بحرانی به عنوانه یک ابزار و وسیله از سوی عده ای از سودجویان مورد استفاده قرار میگرد .

در اصطلاح فقهی نیز احتکار عبارت است از نگهداری، ذخیره سازی، حبس و عدم فروش اقلام و کالای ضروری و مورد نیاز مردم به قصد گران فروشی و یک عمل حرام و ممنوع است.

از مجموع کلیه تعاریف می توان گفت که احتکار نوعی خیانت در امانت، پایمال نمودن حقوق افراد ،عامل تورم وهم شامل کم فروشی وگرانفروشی و قاچاق کالا و ظلم به خود ودیگران است.

خداوند متعال همگان را از انجام این اقدامات نهی فرموده و این اعمال را حرام کرده وآن را جز گناهان برشمرده است و آیات و روایات فراوان دلالت بر حرمت احتکار دارند که ذیلا به برخی از این آ یات و احادیث اشاره میشود: 

اول: آ یه ۲۹سوره مبارکه نساء که می فر ماید ؛: یا ایها الذین آ منوا لا تا کلوا اموالکم بینکم با الباطل الا ان تکون تجاره عن تراض .

ای اهل ایمان مال یکدیگر را به نا حق نخورید مگر آنکه تجارتی از روی رضا و رغبت .

در این آ یه شریفه سود حاصل از احتکار و گرانفروشی با توجه به اینکه مردم در شرایط بحران، سختی و اضطرار قرار گرفته و باتوجه به نیاز و ضرورت مجبور به خریدن کالا به قیمت گران هستند ودر واقع شرط رضایت وجود نداردوخوردن مال وسودحاصل ازچنین معامله ای در واقع اکل مال به باطل و حرام است، این در حالی است که بازار اسلامی باید بازار عدل، احسان، انصاف و انفاق باشد و در جهت ایجاد آ رامش ورفاه و عرضه آ سان و قابل دسترسی برای همگان با قیمت ارزان باشد .

دوم: آیه ۸۵ سوره مبارکه هود که خطاب به کم فروشان می فرماید: 

یا قوم افوا المکیال والمیزان با لقسط و لا تبخسوا الناس اشیاء هم ولا تعثوا فی الارض مفسدین .

وای قوم من پیمانه وترازو را عادلانه و منصفانه کا مل و تمام بدهید و اجناس مردم را هنگام خریدن کم شمارتر و کم ارزش تر از آ نچه که هست به حساب نیاورید ودر زمین تبهکارانه فتنه و آ شوب به پا نکنید .

در شرح و تفسیر این آ یه در تفسیر المیزان مرحوم علامه چنین آمده است که کم فروشی نوعی فساد در زمین است مطمئنا وقتی کم فروشی در جامعه شایعه گردد مردم اعتماد خود را نسبت به هم از دست داده و امنیت و تعاون از آنجا بیرون میرود و بلا و گرفتاری دامن گیر همه خواهد شد .

پس مراقب باشیم ! 

سوم: آ یه ۱ سوره مبارکه مطففین که می فرماید : 

ویل للمطففین : وای به حال کم فروشان .

و پیامبر اعظم (ص) در بزرگی گناه احتکار می فرماید : اگر بنده ،خدارا در روز قیامت به صورت دزد ملاقات کند در نظر من بهتر از این است که به صورت محتکری ملاقات کند که چهل روز طعامی را احتکار کرده است .

الحیاه ج ۴ ص ۴۶۳

ویا اینکه محتکران را ملعون. معرفی کرده است .

امام علی ( ع) می فرمایند : 

احتکار راه ورسم اشرار است . میزان الحکمه /ج۱ص ۲۸۶

حال ویروس احتکار می تواند چه آ ثار و پیامدها و آسیب‌هایی داشته باشد؟ 

این ویروس علاوه بر ایجاد اخلال در بازار و فشار بر مردم مستضعف مانع اجابت دعا ی محتکران نیز خواهد بود .

هشدار ،هشدار به محتکران به هوش باشیم که وجدان و ایمان ، عدالت ، آ خرت ، انسانیت ،خود را بااحتکار ارزان نفروشید .

پس همه باهم دراین شرایط بارعایت اصول بهداشتی و دعا و توسل به خدا و ائمه ( ع) و ماندن در خانه به عنوان سنگر محکم ویروس کرونارا شکست دهیم و با عمل به آیات قرآن و احادیث و روایات ازجمله آیه ۱۹ سوره مبارکه ذاریات که می فرماید : و فی اموالهم حق للسائل والمحروم : اهل یقین ونیکوکاران برای فقرا وسائل و محروم حقی منظور دارند وبا عمل به کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته و توجه به این حدیث پیامبر گرامی اسلام که می فرمایند هرکس صبح کند وبه امور مسلمین اهتمام نداشته باشد او مسلمان نیست .کافی ج/۲/ص/۱۶۳ .با یار ی و کمک رسانی در زمینه های بهداشتی ، مالی ،معنوی ، غذای ،امدادی،و شناسایی و معرفی محتکران به مراجع ذیصلاح ویروس منحوس احتکار را شکست دهیم .ودر پایان از زحمات و تلاشها وجدیت و اقدامات انقلابی ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت الله رئسی و همکاران ایشان در برخوردقاطعانه با محتکرین واز تلاش سازمان اطلاعات سپاه ،پلیس امنیت واطلاعات نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان (عج ) و بسیج درجهت کشف و شنا سایی انبار های احتکار نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

اکبر دوستیان سرابی کارشناس ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی _ شهرستان دلفان استان لرستان.

اخبار مرتبط